Εκπαιδευτικά Προγράμματα
Τα τακτικά προγράμματα απευθύνονται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, από παιδιά προσχολικής ηλικίας μέχρι και ενήλικες και έχουν ως στόχο τη δημιουργική επαφή των παιδιών με τον πολιτισμό της Μάνης και την παραγωγή των μανιάτικων προϊόντων, αλλά και το χώρο του ΚΠΑΜ γενικότερα.
Για τη συμμετοχή στα προγράμματα, τις εκπαιδευτικές επισκέψεις και το δανεισμό εκπαιδευτικού υλικού απαραίτητη είναι η προσυνεννόηση.
Στη συνέχεια, ακολουθεί μία λίστα με τα εκπαιδευτικά προγράμματα στα οποία ο επισκέπτης μπορεί να συμμετέχει καθώς και μία σύντομη περιγραφή τους.
Παιδιά προσχολικής ηλικίας/ Μαθητές Δημοτικού
Α) «Παίζω και μαθαίνω»
Στο πρόγραμμα αυτό οι μικροί μας φίλοι έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τα τοπικά προϊόντα της Μάνης, πέτρα ελιά/λάδι, αλάτι, ορτύκια και σιτηρά, και τους τρόπους παρασκευής και επεξεργασίας τους.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Β) «Αλωνίσματα»
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να παρουσιάσει με τρόπο διαδραστικό το ταξίδι του σταριού από τη σπορά μέχρι τη δημιουργία του ψωμιού και πόσο σημαντικό ήταν αυτό το προϊόν για τους ντόπιους.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Γ) «Ταξιδεύοντας παρέα με τον Παυσανία»
Με αφετηρία τις διηγήσεις του περιηγητή Παυσανία, περιηγητής του 2ου αι. μ. Χ., ο οποίος ταξίδεψε στο Γύθειο και γενικά στη Μάνη και σε όλη την Ελλάδα, οι μαθητές γίνονται και αυτοί περιηγητές και γνωρίζουν το σύγχρονο Γύθειο.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Μαθητές Γυμνασίου
Α) «Παρθεναγωγείο: ένας χώρος εκπαίδευσης τότε και σήμερα»
Μέσα από το πρόγραμμα αυτό, τα παιδιά κατανοούν καλύτερα τη λειτουργία του Παρθεναγωγείου σαν χώρος παιδείας το 19ο αι. και ταυτόχρονα εξοικειώνονται με τα τοπικά προϊόντα της Μάνης και την πόλη του Γυθείου.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Β) «Τα νεοκλασικά του Γυθείου»
Το Γύθειο είναι μία πόλη με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, γεμάτη νεοκλασικά κτήρια δημόσιου ή ιδιωτικούχαρακτήρα. Το Παρθεναγωγείο, το Δημαρχείο και το Εμπορικό Επιμελητήριο είναι μερικά από αυτά. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με την αρχιτεκτονική …… ?? και τι κάνουν?.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Μαθητές Λυκείου και ΕΠΑΛ
Α) «Παρθεναγωγείο: ένας χώρος εκπαίδευσης τότε και σήμερα».
Οι μαθητές κατανοούν καλύτερα τη λειτουργία του Παρθεναγωγείου σαν χώρο παιδείας το 19ο αι. και ταυτόχρονα, γνωρίζονται με τα τοπικά προϊόντα της Μάνης και με την πόλη του Γυθείου.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Β) «Μουσική, χορός και τραγούδι στη Μάνη»
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εστιάζει στο χορό και στα τραγούδια της Μάνης. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές με βιωματικό τρόπο διδάσκονται το χορό «Στης Μάνης μας τ’ απάτητα βουνά» καθώς και τραγούδια όπως «Η πατρίς μου είναι η Μάνη» και «Τι έχουν της Μάνης τα βουνά».
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Γ) «Εξερευνώντας το Παρθεναγωγείο»
Οι μαθητές κατανοούν καλύτερα τη λειτουργία του Παρθεναγωγείου σαν χώρο παιδείας το 19ο αι. και ταυτόχρονα, γνωρίζονται με τα τοπικά προϊόντα της Μάνης και με την πόλη του Γυθείου.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Δ) «Η ποίηση στη Μάνη»
Ο Γιάννης Ρίτσος και ο Νικηφόρος Βρεττάκος είναι δυο από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες της σύγχρονης ελληνικής ποίησης και οι οποίοι έλκουν την καταγωγή τους από τη Λακωνία. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τα έργα τους, και με διαδραστικό τρόπο βιώνουν την ουσία των καλλιτεχνικών τους δημιουργιών.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Μαθητές ΕΠΑΛ
Α) «Ταξιδεύοντας από το παρελθόν στο παρόν»
Οι μαθητές γνωρίζουν την ιστορική πορεία του Παρθεναγωγείου, και κάνουν τις δικές τους προτάσεις σχετικά με εναλλακτικούς τρόπους αξιοποίησης είτε του ίδιου του κτηρίου είτε άλλων αντίστοιχων.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
ΕΔΩ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΙΜΗΝΩΝ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΑ
Διμηνιαίες Εκπαιδευτικές Δράσεις
Πέραν όμως των τακτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων τα οποία θα λειτουργούν δώδεκα μήνες το χρόνο, έχουν οργανωθεί δίμηνες θεματικές εκπαιδευτικές δράσεις.
Α) «17η Μαρτίου 1821»
Το πρόγραμμα σχετίζεται με την επέτειο της 17ης Μαρτίου 1821, όταν οι Μανιάτες κήρυξαν τον πόλεμο στην Οθωμανική αυτοκρατορία, και πραγματοποιείται το Φεβρουάριο και το Μάρτιο. Στο πρόγραμμα αυτό οι μαθητές μέσα από το θεατρικό παιχνίδι αναπαριστούν τον όρκο που έδωσαν οι Μανιάτες το 1821. Επιπλέον, έρχονται σε επαφή με τα ιστορικά και πολεμικά γεγονότα της εποχής.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Β) «Πετώντας πάνω από τη Μάνη»
Ένα σημαντικό κομμάτι της διατροφής των Μανιατών είναι τα ορτύκια, ή αρδίκια όπως τα έλεγαν, τα οποία κυνηγούσαν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους προς τις θερμότερες χώρες το μήνα Αύγουστο, οπότε περνούσαν πάνω από τη Μάνη.
Το πρόγραμμα αυτό πραγματοποιείται από το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου και όλο τον Αύγουστο. Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα μέσα από το παιχνίδι να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο γινόταν το κυνήγι του ορτυκιού από τις Μανιάτισσες, οι οποίες έπαιζαν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαδικασία αυτή, καθώς και τον τρόπο που τα αξιοποιούσαν στη διατροφή τους.
Συνημμένο: εκπαιδευτικός φάκελος
Τα προγράμματα, ειδικά αυτά τα οποία απευθύνονται στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, μπορούν να εφαρμοστούν και σε ενήλικες.
Το εκπαιδευτικό υλικό για τα τοπικά προϊόντα θα πρέπει να είναι διαθέσιμο για όλα τα παιδιά ανεξαρτήτου ηλικίας.